Poniżej zamieszczamy dwa fragmenty z Seminarium pracy z tekstem J.Lacana, fragmenty dotyczą paragrafu 12 i 13 La direction de la cure et les principes de son pouvoir. Słuchanie sprzyja rozumieniu.

PIERWSZY fragment, w którym P. Dahan rozpoczyna dyskurs od dialektyki domagania i pragnienia w obliczu braku w byciu. Bezwarunkowe domaganie obecności i nieobecności.

Domaganie zaspokaja potrzebę, jak jest domaganie to jest potrzeba którą zaspokaja. Poza tym, że jest domaganie które zaspokaja potrzebę, jest też domaganie by zapełnić brak w byciu, brak w byciu jest tym, co powoduje i wytwarza pragnienie.

[audio:http://www.fppl.pl/wp-content/uploads/2012/05/M.-P.Dahan-22.04.2012.Varsovie-1..mp3|titles=M. P.Dahan 22.04.2012.Varsovie 1.]

DRUGI fragment, w którym dyskurs P. Dahan rozpoczyna od zdefiniowania znaczącego i znaku, by przejść dalej do fallusa zmumifikowanego Ozyrysa – obrazowe przedstawienie fallusa jako znaczącego znaczących.

Mamy definicję znaczącego:  znaczący jest tym co reprezentuje podmiot dla innego znaczącego, mamy definicję znaku: która głosi, że znak reprezentuje coś dla kogoś. Mamy tu dwie definicje Lacana. Mamy tutaj ten element działania, dlatego że znaczący musi reprezentować podmiot dla innego znaczącego, podczas gdy znak nie jest artykułowany. Dlaczego mowa tu o żyjącym które stało się znakiem?, dlatego że Lacan by zdefiniować znak podaje pewien przykład.

[audio:http://www.fppl.pl/wp-content/uploads/2012/05/M.-P.Dahan-22.04.2012.Varsovie-2..mp3|titles=M. P.Dahan 22.04.2012.Varsovie 2.]

Tłumaczenie: Wojtek Bączkowski i Anatol Magdziarz

………………………..

Sylwester Strzecha