Radu Turcanu w Poznaniu
21 kwiecień – 17:45 – 19:45 – Seminarium nad „Encore”
22 kwiecień (niedziela) – 10:00 – 13:00 – Seminarium nad tekstem „Lęk”
ul. Towarowa 35, Poznań,
piętro VI, sala Szafirowa
15:30 – 17:30 – Wykład otwarty: Związek seksualny i stany zakochania. Podejście Psychoanalityczne
ul. Towarowa 35, Poznań,
poziom A, sala Brylantowa
Poniżej kilka cytatów z „Encore” w tłumaczeniu Anny – Wojakowskiej Skiba.
Myśl jest jouissance. To, co wnosi dyskurs analityczny, to właśnie to, co zostało już zapoczątkowane w filozofii bycia – że istnieje jouissance bycia.
Istnieje jouissance, która jest jej [elle], tej jej [elle], która nie istnieje i nie znaczy nic [ne signifie rien]. Istnieje jej jouissance, o której być może ona sama nic nie wie – chyba, że jej doświadcza, to [ça] ona wie. Ona to wie, oczywiście, kiedy to [ça ] się zdarza. A nie zdarza się to [ça] im wszystkim.
Inna strona [L’autre côté] teraz. To, nad czym pracuję tego roku jest kwestią, którą Freud specjalnie odłożył na bok: Was will das Weib? Czego chce kobieta?. Freud obstaje przy tym, że nie ma innego libido niż męskie. Cóż to oznacza, jeśli nie to, że pole, które jednakże nie jest niczym, zostaje w ten sposób zignorowane.
Inny nie jest po prostu tym miejscem, w którym bełkocze prawda. Zasługuje, by być reprezentantem tego, z czym kobieta jest w podstawowy sposób związana. Oczywiście mamy tego tylko sporadyczne świadectwa i dlatego ostatnim razem ująłem je w ich funkcji metafory. Bycie w związku seksualnym [rapport sexuel] radykalnie Innym – w stosunku do tego [par raport] , co z nieświadomości może być powiedziane – Kobieta jest tym, co ma związek z tym Innym. To właśnie chciałbym dziś najbardziej wyrazić.
To o tyle, o ile jej jouissance jest radykalnie Innym, kobieta ma więcej związku z Bogiem niż wszystko, co mogło być powiedziane w antycznych spekulacjach podążając drogą tego, co się wyraźnie artykułuje nie inaczej niż jako dobro człowieka.
Celem mojego nauczania, o ile podąża ono za tym, co może być powiedziane i wypowiedziane z dyskursu analitycznego, jest rozłączenie a i A poprzez redukcję tego pierwszego do tego, co jest związane z wyobrażeniowym, a drugiego [l’autre] do tego, co jest związane z symbolicznym. To, że symboliczne jest oparciem [support] tego, z czego uczyniono Boga, to jest niewątpliwe. To, że wyobrażeniowe opiera się [se supporte] na odzwierciedleniu bliźniego dla bliźniego [du reflet du semblable au semblable], to jest pewne.
Mówić o miłości, w rzeczy samej, nie robimy niczego poza tym w dyskursie analitycznym. Tym, co dyskurs analityczny wnosi – i być może jest to właśnie przyczyną jego pojawienia się w pewnym punkcie dyskursu naukowego – jest to, że mówienie o miłości jest samo w sobie jouissance.
Kobieta może kochać w mężczyźnie, jak mówię, nic innego niż sposób, w jaki stawia on czoła wiedzy, dzięki której duszo kocha [dont il âme.
Seminarium w języku francuskim, FPPL zapewnia tłumaczenie konsekutywne na język polski.
MIEJSCE:
DELTA – ATANER,
ul. Towarowa 35, Poznań,
poziom A, sala Brylantowa
KOSZT udziału: 60 zł/ studenci 30 zł
NIEDZIELA – 22 kwietnia 2018r.
10:00 – 13:00 – Seminarium nad tekstem „Lęk”
Seminarium otwarte, prowadzone przez Radu Turcanu, poświęcone będzie tekstowi J. Lacana: Seminarium X „Lęk”, 1962-1963 [Séminaire X „L’Angoisse”, Ed. du Seuil, Paris, 2004].
Jest to kolejne seminarium poświęcone wspólnej pracy nad tym tekstem Lacana członków FPPL i nauczycieli Międzynarodowej Szkoły Psychoanalizy Forów Pola Lacanowskiego (EPFCL).
W trakcie zajęć omawiany będzie wykład z 5 czerwca 1963 r., pt.: „Co wchodzi uchem”., w tłumaczeniu na jęz. polski autorstwa członka FPPL, Anatola Magdziarza.
Poniżej fragment Seminarium „Lęk”
To, co powiedziałem państwu ostatnim razem, dobiegło końca, jak sądzę znacząco, w ciszy będącej odpowiedzią na moje słowa, jako że nikt, jak się wydaje, nie zachował na tyle zimnej krwi, aby zwieńczyć je drobnymi brawami. Albo się mylę, albo też nie jest przesadą widzieć w tym wynik tego, co zapowiadałem wprost rozpoczynając te wywody, mianowicie, że nie było możliwym podjąć od frontu lęk kastracyjny nie wywołując oddźwięku. Ostatecznie nie jest to przesadne oczekiwanie, bowiem to, co państwu powiedziałem, jest jednym słowem czymś, co można zakwalifikować jako coś niezbyt zachęcającego odnośnie zjednoczenia mężczyzny i kobiety, co stanowi problem, który mimo wszystko był obecny od zawsze i nie bez przyczyny w tym, co zaprzątało psychoanalityków. Mam nadzieję, że nadal w nich wkracza.
Pole pokryte przez mężczyznę i przez kobietę w tym, co można by nazwać w sensie biblijnym ich wzajemnym poznaniem , pokrywa się jedynie w tym, że strefa, w której ich pragnienia niosą ich, aby się dosięgnęli, i gdzie mogłyby faktycznie się pokryć, charakteryzuje się brakiem tego, co stanowiłoby ich element pośredniczący. Fallus właśnie jest tym, co, kiedy zostaje osiągnięte, dla każdego doprowadza do wzajemnego wyobcowania z drugą osobą. Dla mężczyzny w jego pragnieniu wszechmocy fallicznej kobieta może z pewnością stanowić symbol, i to właśnie w tym sensie, w jakim nie jest już kobietą.
Osoby zainteresowane maja możliwość otrzymania tłumaczenia. Tekst XX rozdziału Seminarium „Lęk” prześlemy po otrzymaniu dowodu wpłaty na adres: psychoanaliza.syl.strzecha
Seminarium w języku francuskim, FPPL zapewnia tłumaczenie konsekutywne na język polski.
MIEJSCE:
DELTA – ATANER,
ul. Towarowa 35, Poznań,
poziom A, sala Brylantowa
KOSZT udziału: 60 zł/ studenci 30 zł
*Uwaga, zniżka!
– udział w 2 seminariach: 100 pln/studenci 50 pln
Prosimy o dokonywanie opłat za wybraną liczbę zajęć przelewem, z dopiskiem „Sem RT”, na konto FPPL: mBank SA konto nr:79114020040000390275538
Zapraszamy!