Zajęcia z komentarza Lacana Przedmowa do Przebudzenia się wiosny Wedekinda

Ilustracja: Gustave Moreau „Edyp i Sfinks”.


Drodzy Państwo!

Zapraszamy na piąte zajęcia FPPL z cyklu „Niesamowite w pragnieniu nastolatka”, w poniedziałek 12 lutego 2024 r. o 20.30 przez Zoom , na których omówimy kolejny fragment z tekstu Lacana pt. „Przedmowa do Przebudzenia się wiosny”. To fragment tyleż interesujący, co trudny, więc tym bardziej warto, abyśmy pochylili się nad nim wspólnie. Oto on:

Fakt, że to, co Freud zidentyfikował jako seksualne powoduje dziurę w realnym, dociera do nas za sprawą faktu, że ponieważ nikt sobie z tym nie radzi dobrze, to nikogo to już nie obchodzi.

A jednak jest to doświadczenie, które jest w zasięgu każdego. Wyznaczane jest to przez skrępowanie: to sfera prywatna. Prywatna [Przypis tłum. po fr. słowo „privé” daje grę słów: prywatny i pozbawiony czegoś] wobec czego? Właśnie wobec faktu, że wzgórek łonowy jest wystawiany na widok publiczny, gdzie prezentuje się jako obiekt podnoszenia zasłony.

To, że podniesiona zasłona nic nie pokazuje, jest zasadą inicjacji (w każdym razie inicjacji w odniesieniu do dobrych manier społeczeństwa).

Wskazałem na związek między tym wszystkim a tajemnicą języka i faktem, że to właśnie w proponowaniu zagadki znajduje się sens sensu.

Sens tego sensu polega na tym, że wiąże się on z rozkoszą chłopca jako zakazaną. W tym określeniu nie chodzi o zakazanie tak zwanego stosunku płciowego, ale o jego unieruchomienie w braku stosunku, czym jest on w realnym.

– Jacques Lacan, „Przedmowa do Przebudzenia się wiosny”

Zakładamy, że nauczeni doświadczeniem ostatnich spotkań, sformułują Państwo do tego kilka pytań, które pozwolą nam na dyskusję. Tym, którzy chcą dołączyć, przypominamy, że punktem wyjścia do komentarza Lacana jest sztuka Franka Wedekinda „Przebudzenie się wiosny. Tragedia dziecięca.” (1891 r.). To niespotykane wcześniej przedstawienie sceniczne pierwszych snów erotycznych, pieszczot i stosunków seksualnych oraz niechcianej ciąży czy kierowanej relacją do seksualności próby samobójczej. Mimo, że odnosi się do nastolatków epoki wiktoriańskiej, przekaz ten w niczym nie traci na aktualności.

W ramach tego seminarium, sztuce tej przyglądamy się z perspektywy teorii i praktyki psychoanalitycznej S. Freuda oraz J. Lacana, a także współczesnych psychoanalityków naszej Szkoły EPFCL-Francja, takich jak m.in. C. Soler.

Aby umożliwić żywą i treściwą dyskusję, namawiamy do zapoznania się z trzema tekstami źródłowymi oraz z nagraniami z poprzednich spotkań, dostępnymi po zgłoszeniu chęci udziału w zajęciach:

  • z tekstem sztuki F. Wedekinda „Przebudzenie się wiosny. Tragedia dziecięca
  • z komentarzem do dramatu Wedekinda wniesionym przez S. Freuda, na tzw. środowym spotkaniu wiedeńskiego Towarzystwa Psychologicznego, 13 lutego 1907 r. (wykorzystujemy jego opracowanie autorstwa psychoanalityka J.-A. Millera.)
  • z komentarzem J. Lacana w wersji polskiej lub w oryginale („Préface à l’Éveil du printemps, w: Autres Écrits, Ed. du Seuil, Paris 2001, str. 561-563 ).

Seminarium odbywa się raz na miesiąc, w poniedziałek, w godzinach 20:30 – 22:30 przez Zoom. Terminy kolejnych spotkań w 2024 roku: 04.03; 08.04; 13.05; 03.06.

Zapisy na zajęcia: bartosz@niemier.pl (prosimy do e-maila dołączyć potwierdzenie przelewu). Koszt udziału w pojedynczych zajęciach (2 godziny): 40 zł/20 zł studenci. Koszt udziału w cyklu tych i pozostałych zajęć: 200 zł/100 zł studenci.

Spotkanie będą animować:

Bartosz Niemier – z wykształcenia psycholog. Aktualnie pracuje w szkole ponadpodstawowej oraz prowadzi prywatną praktykę w Poznaniu. Ma doświadczenie pracy z dziećmi, nastolatkami i dorosłymi. Wcześniej w ramach FPPL prowadził „Spotkania Literackie”.

Marcin Klaus – badacz społeczny z wykształceniem psychologicznym, specjalizujący się w przemianach kulturowych. Zawodowo prowadzi wywiady pogłębione, analizując perspektywy różnych pokoleń – zarówno nastolatków, jak i rodziców. Poprzednio w ramach FPPL prowadził m.in. cykl zajęć „Czytanie Lacana dla początkujących”; w serii „Spotkania z psychoanalizą” zgłębiał tematy pragnienia u mężczyzn oraz wpływu mowy na ciało.

Anna Wojakowska-Skiba – autorka pomysłu zajęć; psycholog i psychoanalityk prowadząca prywatną praktykę w Warszawie. Jest członkiem AP Szkoły Psychoanalizy EPFCL-Francja i specjalizuje się w pracy z nastolatkami i dorosłymi. W przeszłości w ramach FPPL prowadziła m.in. Seminarium „Czytanie Kanta Sadem” oraz „Lacan analizuje”; w serii „Spotkania z psychoanalizą” zgłębiała tematy relacji pomiędzy rodzicami i dziećmi oraz psychoanalitycznego podejścia do różnicy płci.

KOORDYNATOR ZAJĘĆ

Więcej informacji: Seminarium „Niesamowite w pragnieniu nastolatka”

Dołącz do wydarzenia na fb

ZAPRASZAMY!


Kalendarz spotkań FPPL